Leerkrachten en anderen die met kinderen werken

Wat SPEELT er bij een kind?

Een kind leert ons waardevolle dingen door ons te spiegelen. Wat zegt nu die gevoelige leerling of die leerling met ADHD bij jou in de groep? Bij dit soort signalen is het belangrijk om te luisteren naar wat het kind jou probeert te vertellen. Heeft het een boodschap voor het schoolsysteem of een specifieke boodschap voor jou als leerkracht? Kinderen spiegelen; met hun gedrag, maar ook met lichamelijke, emotionele en psychische klachten. Door je, door middel van taal, van deze boodschap bewust te worden groeit niet alleen het kind, maar ook jij als leerkracht en zelfs het team om je heen.

Daarnaast kan het zijn dat een kind last heeft van het systeem van herkomst (familie). 90% tot 95% van onze gedragingen gebeuren onbewust. Naast dat normen en waarden worden doorgegeven in families, worden ook onverwerkte trauma's doorgegeven via onbewuste processen. Stel, je hebt al zo vaak gewerkt aan het zelfvertrouwen van een leerling uit je klas. Maar toch blijft ze zich snel schuldig voelen. Het kan zijn dat ze belast is met een 'erfenis' uit haar familie. Wil je hier meer over weten? Neem contact op voor een individuele sessie of workshop (zie onderaan deze pagina)/verdiepingstraining, voor jezelf en/of je hele team!

Voor wie?

Voor leerkrachten en anderen (denk aan leidsters peuterspeelzaal, kinderopvang en BuitenSchoolse Opvang) die met kinderen werken en problemen ervaren met het kind en dit anders willen.

Hoe werkt het?

Ik start met een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek (op locatie of in de praktijk) waarin ik graag jouw verhaal over de situatie met een bepaalde leerling, ouders of het team hoor. Op basis daarvan maak ik een offerte voor individuele sessie(s), workshop of training.

Wat kost het?

Naar aanleiding van jouw vraag maak ik een passende offerte. Neem hiervoor contact met mij op.

Het kennismakingsgesprek (op locatie of in de praktijk) is gratis en vrijblijvend. 

_____________________________________________________________________________________________________

Workshop WAT SPEELT ER BIJ EEN KIND?

Samen met mijn collega Joy de Jong geef ik deze workshop. Tijdens deze workshop krijg je als leerkracht meer inzicht in wat er daadwerkelijk kan spelen bij een kind (bijv. bij gedrags- of leerproblemen). De informatie die je ontvangt is volgens ons een must voor een ieder die met kinderen omgaat en werkt. Daarnaast sluit het feilloos aan op de uitgangspunten van het Handelingsgericht werken (HGW), zoals afstemming en wisselwerking tussen het kind en zijn omgeving.

Inhoud

Zoals bekend wordt ongeveer 93% van ons gedrag bepaalt door onbewuste processen. Onze workshop geeft een kijk op wat er zich afspeelt op onbewust niveau. Waarbij de volgende onderwerpen aan bod komen:
• Ontwikkeling van een kind in verhouding tot het schoolsysteem;
• Spiegelgedrag van kinderen;
• Een andere kijk op ‘stempels’ (ADHD, hooggevoeligheid, dyslexie etc.);
• Ontstaan van emotionele schade;
• Wat gebeurt er in de psyche bij emotionele schade?;
• Systemische belasting van kinderen door middel van overdracht.

Resultaat

Door je bewust te worden van de reden dat een kind op een bepaalde manier reageert (vanuit onbewuste processen), maakt dat je hier ook meer begrip voor kan opbrengen. Dit voelt het kind direct en dit resulteert in een beter en positiever contact met het kind. Vervolgens kan de aandacht gericht worden op de kwaliteiten van zowel het kind als de leerkracht.

Werkwijze

In deze workshop delen wij onze kennis door middel van informatie, aansprekende voorbeelden en een digitale presentatie die de uitleg ondersteunt. Wij hebben onze kennis opgebouwd via onze opleidingen, persoonlijke ervaringen en het werken met cliënten in onze praktijken. Grondleggers op dit gebied zijn o.a. Bert Hellinger, Franz Rupert, Ingrid Dykstra en Janita Venema. Zij werken al meer dan 50 jaar met volwassenen en kinderen en de positieve resultaten die zij inmiddels hebben neergezet spreken voor zich. 

Meer informatie

De 2 uur durende interactieve workshop geven wij op locatie. Na de workshop krijgt iedere deelnemer een certificaat van deelname en een informatiepakket met belangrijke informatie uit de workshop, leestips en oefeningen. Na de workshop bestaat de mogelijkheid tot een verdiepingstraining en/ of individuele sessie(s). Neem hiervoor contact met mij op.